Sivut

tiistai 22. toukokuuta 2012

Apua kaivataan!

Kävin tänään kävelyllä yksikseni. Heti kotoa lähdettyäni mietin, että nyt on jotain outoa, jotain erilaista...MULLA JÄI MUSIIKIT KOTIIN! Mulla on yleensä aina lenkillä lempparimusiikkia mukana, hyvät biisit vaan rytimittää sitä kävelyä kivasti ja antaa virtaa. Tosin, jos menen metsään lenkille rauhoittumismielessä, niin silloin musiikit saakin jäädä himaan. Silloin kuunnellaan lintujen laulua ja tuulen huminaa.

No siis enivei, olin siellä lenkillä ja mun ohi juoksi kolme kaverusta iloisesti rupatellen. Askel näytti kevyeltä ja puhe luisti. Mä mietin, että mä haluun kans.

http://weheartit.com/entry/29078946

Mä oon ihan onneton juoksija. Mun ennätyslenkki (yhtämittaista juoksua ilman taukoja) on ehkä jotain 7km ja sekin parin vuoden takaa, kun olin paremmassa kunnossa kuin nyt. En ole pitkään aikaan edes kokeillut juoksemista, koska tiedän vain masentuvani siitä, kuinka retuperällä mun juoksukunto on. Mä en osaa hengittää juostessa oikein, varsinkaan jos alan oikein miettimään sitä. Samoin mun oikea nilkka kipeytyy helposti, varsinkin jos oikein mietin sen asentoa juostessa. Se tekniikka on mulle vaan jotenkin niin vaikeeta ja huono kunto siihen vielä päälle niin eihän se juoksu onnistu, ei.

Eli nyt kaipaisin kanssabloggaajilta ja lukjoilta vinkkiä: miten alkaa treenaamaan juoksemista? Aloitanko "intervalleilla", esim. 5min kävelyä, 5min juoksua jne. vai juoksenko niin pitkään kuin jaksan heti kerralla (ja todennäköisesti tuskastun)? Vai miten kannattaisi aloittaa?

Kaikki neuvot tervetulleita! AUTTAKAA!

4 kommenttia:

  1. Heips! Itse olen löytänyt innon juoksuun pitkälti sykemittarin avulla! Syy on yksinkertaisesti se, että ennen sitä juoksin aivan liian kovaa, enkä nauttinut juoksusta koska se tuntui lähinnä pahalta. Tottakai mitä enemmän juoksee sitä mukavemmalta se alkaa tuntua, mutta oman vauhdin säätely on varsinkin alussa aikas ykkösjuttu!
    Eli aika hyvä nyrkkisääntö on se, että pystyt puhumaan juostessasi, eli et hengösty liikaa. Jos alkaa tuntua pahalta niin kävele välillä. Alkuun voi aloittaa ihan hyvin kävelemällä ja välillä juoksemalla. Pikkuhiljaa lisäämällä juoksua ja vähentämällä kävelyä. Mutta jos oikein intoudut niin suosittelen kyllä sitä sykemittaria! Siitä on ihan oikeasti hyötyä :)

    Tasavauhtinen liian kovalla sykkeellä juokseminen ei nimittäin kohota kuntoa yhtä tehokkaasti kuin tasavauhtinen ja itselle sopivalla sykkeellä juoksu. Viime Nike Blastissa olin kuuntelemassa yhtä luentoa juoksusta ja siellä sanottiin, että juoksu saa tuntua helpolta!

    VastaaPoista
  2. Hei kiitti tosi paljon vinkeistä! Musta kans tuntuu, että lähden usein liikkeelle liian nopeasti ja sitten senkin takia väsähdän nopeasti. Mut osaisitko sanoa, millä tasolla sykkeitten kannattais olla näin alussa? Montako prosenttia maksimisykkeestä? Sykemittari multa nimittäin löytyykin jo ja tykkään sitä kyllä käyttää kaikessa liikunnassa.

    VastaaPoista
  3. Peruskestävyys vauhti on tietääkseni noin 65-75% maximisykkeestä. Ekoja kertoja sykemittarin kanssa juostessa itsellä tuntui vauhti jotenkin typerän hitaalle, mutta tottelin kiltisti sykemittarin lukuja ja huomasinkin kuinka helppoa ja mukavaa juokseminen lopulta olikin, enkä kerrankin ollut henkihieverissä :D

    Siksi sitä varmaan niin helposti lähtee liian kovaa liikkeelle kun ei aluksi juokseminen on aina niin helppoa eikä sitä millään jaksa uskoa, että se ei ehkä ole yhtä helppoa enää puolen tunnin kuluttua :D

    VastaaPoista
  4. Ok, pitääpä lähteä tässä joku päivä juoksulenkille ja testailla vähän noita sykkeitä. Olisin mennyt tänään, mutta aamupäivästä iski paha migreeni josta nyt yritän toipuilla...Joten tänään ei taida uskaltaa rauhallista kävelylenkkiä rankempaa liikuntaa harrastaa :(

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...